دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بررسی جدیدترین روش‌های درمانی قوز قرنیه در کنگره اپتومتری 

بررسی جدیدترین روش‌های درمانی قوز قرنیه در کنگره اپتومتری 
دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره اپتومتری ایران، از بررسی روش‌های درمانی قوز قرنیه در خلال برگزاری کنگره خبر داد. 
کد خبر : 924158

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، عسگر دوستدار گفت: قرنیه طبیعی مانند شیشه ساعت  شفاف می باشد و کروی و منظم است و جلوی عنبیه چشم قرار دارد و روی آن را لایه اشک می پوشاند.

وی با عنوان این مطلب که ضخامت قرنیه طبیعی ۵۰۰ تا ۵۵۰ میکرون است و دارای پنج لایه است، افزود: نور از قرنیه عبور می کند تا به لایه حساس چشم (شبکیه) برسد تا تصویر واضحی بر روی آن تشکیل شود.  در قوز قرنیه یا کراتوکونوس، قرنیه حالت صافی و منظمی و کروی خود را از دست داده و به بیرون بر آمده می شود و لایه های آن نازک می شود و نور به طور نامنظم از آن عبور می کند و تصویر تار و ناواضح و سایه دار بر روی شبکیه چشم درست می شود. به ویژه در شرایط نوری کم و تاریکی که مردمک چشم گشاد می‌شود، تاری تصویر افزایش پیدا می کند و حتی در شب فرد قادر به رانندگی نمی باشد. 

استاد یار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود عوامل مختلفی باعث  قوز قرنیه می‌شود ، که یکی از آنها مالیدن مداوم چشم بویژه در سن بلوغ عنوان کرد و گفت: توصیه می شود از مالیدن چشم اجتناب کنند و در صورت وسوسه شدن برای مالیدن چشم، چشم ها را با آب سرد شستشو دهند. 

وی افزود:  یکی از بهترین و تنها روش پیشگیری از پیشرفت قوز قرنیه عمل جراحی کراس لینکینگ است که همکاران چشم پزشک این کار را انجام می‌دهند و توصیه می‌شود کودکان سالانه مورد معاینه کامل چشم قرار گیرند. 

دوستدار تاکید کرد: چندین روش برای اصلاح دید در قوز قرنیه وجود دارد که می توان به اولین و آسان‌ترین روش آن اصلاح دید با عینک مناسب اشاره کرد و دومین روش استفاده از لنزهای نرم و خاص است.  در صورت عدم اصلاح کافی دید با لنز نرم، لنز های سخت قرنیه ای توصیه میشود. 

وی اظهار کرد: در بعضی افراد دارای قوز قرنیه، لنز سخت قرنیه ای بر روی قرنیه آنها قرار نمی‌گيرد و از چشم می افتد و یا باعث ساییده شدن قرنیه و زخمی شدن آن می‌شود. 

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره اپتومتری افزود: جدیدترین روش اصلاح دید در افراد دچار قوز قرنیه، استفاده از لنز سخت مینی اسکلرال( mini scleral) است که هیچ تماسی با قرنیه چشم ندارد و دید را خیلی بهتر از لنز سخت قرنیه ای اصلاح می‌کند و راحتی بیشتری را فراهم می‌کند، این لنز بایستی به طور دقیق توسط اپتومتریست های دوره دیده فیت و تجویز شود.

بیست و ششمین کنگره اپتومتری ایران، ۱۷ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: قرنیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته